Penyakit TIBI

December 04, 2017

Assaalamualaikum, saja nak share tentang penyakit tibi atau bahasa inggerisnya tuberculosis. sepertinya ramai tak tahu yang saya baru je keluar dari hospital rabu lepas akibat positive tibi dan sekarang masih lagi dalam rawatan untuk pulih.



Apakah gejala-gejala tibi?
• Batuk berkahak melebihi dua minggu atau lebih
• Kahak berdarah
• Demam berpeluh pada waktu petang atau malam
• Mengalami sakit dada khususnya apabila batuk atau menghela nafas panjang
• Hilang selera makan
• Berat badan menyusut
• Mudah letih dan lemah badan.



Waktu sebelum pergi ke hospital tu dah ada batuk berkahak dalam 2-3 minggu tak baik-baik. i was thought yang batuk tu akan baik sendiri sebab sebelum tu ada batuk-batuk jugak dan pergi klinik dan 2-3 dah baik. tetapi lain yang jadi bila start jumaat lepas, time tu tengah kemas barang untuk balik ke rumah di perak sebab dah habis belaja. terasa nak buang kahak dan nampak darah semua yang keluar bukan kahak. time tu memang scary gila, esoknya rasa macam nak pergi klinik tapi memandangkan abang nak datang dari perak ambil barang, so rasa elok pergi hospital dekat perak

Sampai je dekat rumah, kahak tu makin lama makin kerap keluar sampai muntah darah semua. then my sister told me untuk pergi hospital. thank god that everything run smoothly. I pergi hopital tanpa bawak IC tapi I manage to get treatment. Kena tunggu 10 minute untuk doctor panggil buat pemeriksaan, and thankfully yang doctor dekat situ nampak yang case I serious then terus bawak pergi bilik untuk patient yang critical. 

hari pertama doctor just suspect yang I kena Tibi, start hari kedua yang memang betul-betul confirm yang I positive tibi dan dipindahkan ke quarantine ward. sebabnya waktu hari yang pertamma duduk dengan sorang nenek ni dia pun kena suspect tibi jugak tapi result I dah positive so kena jauhkan daripada dia. 4 hari duduk dalam quarantine ward memang best tapi bosan. hahaha. tidur dah tak  seberapa nyenyak sebab pukul 3-6 pagi akan ada nurse masuk bagi ubatlah, check suhu dengan blood pressure, ambil darah and etc. time hari pertama masuk tu macam amaze jugak lah dekat nurse-nurse tu semua sebab gigih gila pagi-pagi buta pun buat kerja. hari kedua dan seterusnya I was like, "tak boleh ke bagi aku tidur dan buat semua benda esok pagi".

keadaan di quarantine ward


Ramai juak yang terkejut bila aku bagitahu yang aku positive tibi ni sebab mereka kata yang aku nampak sihat je sebelum ni. menurut WHO secara umumnya kita semua ada virus tibi dalam badan masing-masing cuma dia active dengan tak active je. bila antibody kita lemah itulah yang menjadikan badan kita tak mampu nak lawan bacteria tibi maka terjadilah penyakit tibi. Perkara ini sama terjadi kepada kanser.

kesimpulan yang dapat dibuat, jagalah kesihatan diri tu elok-elok i admits yang memang punca dapat tibi ni pun dari salah ambik makanan yang tak berkhasiat, minum ais, makan aiskrim selalu. sekarangkan musim hujan so benda-benda ini tak baik untuk badan. lagi pun untuk manusia seperti saya yang tak tahan sejuk dimana dia tak boleh tolerate dengan keadaan sejuk sampaikan dia kalau boleh nak duduk dalam keadaan yang panas dari duduk dalam aircond. salah satu sebab kenapa tak tahan sejuk sebab dekat rumah memang tak ada aircond dan my mom have symptoms yang dia tidur pakai stokin, tak minum air sejuk and so on. benda inilah sangat-sangat kena jaga.  makanan yang baik untuk pesakit tibi.

Rawatan tibi
Rawatan biasanya mengambil masa sekurang-kurangnya enam bulan walaupun pesakit berasa sihat dalam tempoh berkenaan. Pada dua bulan pertama, rawatan harian akan diberikan, biasanya mengandungi sebanyak empat jenis ubat makan yang disaksikan oleh pengamal perubatan atau orang lain yang dilantik sebagai penyelia.

Perinkat rawatan seterusnya dilakukan dua kali seminggu selama empat bulan, biasanya melibatkan tiga jenis ubat, juga diambil di bawah penyeliaan. Jika rawatan ini diikuti secara tetap, pesakit berkenaan boleh disembuhkan. penerangan tentag ubat-ubat anti-tibi


You Might Also Like

0 comment